nasiona chia

Nasiona chia określane są jako „superfoods”, czyli produkty o szczególnych właściwościach prozdrowotnych. Czemu warto je jeść i jak je przygotować?

Nasiona chia – właściwości

Wiesz, że w 100 g nasiona chia jest 631 mg wapnia, a w mleku zaledwie… 125 mg? I choć wiemy, że łatwiej jest wypić mleko, niż zjeść taką ilość nasion, to z naszą pomocą wprowadzenie ich do swojej diety będzie dziecinnie proste.

Oczywiście, to nie koniec, jeśli chodzi o wartości odżywcze i prozdrowotne działanie tego produktu. Oprócz tego jest bogaty w kwasy omega-3 (dlatego tak chętnie wykorzystuje się go w diecie wegańskiej/wegetariańskiej), a także w żelazo, potas, magnez oraz fosfor. Charakteryzuje się wysoką zawartością błonnika oraz… białka, na dodatek pełnowartościowego.

Regularnie spożywane nasiona szałwii hiszpańskiej będą mieć dobry wpływ na układ nerwowy, sercowo-naczyniowy, czy pokarmowy. Problem jest tylko jeden – nie każdy wie, jak je przygotować. Ale nie martw się, zaraz temu zaradzimy.

Gdzie kupić nasiona chia?

Produkt ten nie jest dostępny w każdym sklepie, dlatego mamy dla ciebie wskazówkę – nasiona chia kupisz online. Przy okazji możesz zaopatrzyć się też w inne, zdrowe superfoods, jak pistacje, soczewica lub jagody goji.

Za 1 kg nasion szałwii hiszpańskiej zapłacisz ok. 12-15 zł! Jest to naprawdę niewiele, biorąc pod uwagę właściwości tego produktu, a także to, że jest on bardzo wydajny (uwierz nam, nie jest tak łatwo zjeść 1 kg chia!). Zamówienie złożone? Sprawdź, jak je przygotować.

Jak jeść, co przygotować z nasion chia?

Masz nasiona chia, lecz w sumie nie bardzo wiesz, w jakiej formie możesz je spożywać? Tak naprawdę są bardzo uniwersalne! Nasionkami możesz posypywać sałatkę, a także kanapki. Szybko nasiąkają, pęcznieją i wtedy zmieniają swoją konsystencję na galaretowatą, a także zwiększają swoją objętość.

Najpopularniejszym przepisem z ich wykorzystaniem jest pudding z chia. Wystarczy namoczyć je w mleku krowim bądź roślinnym, jogurcie, czy soku! Tylko, uwaga, musisz wykazać się odrobiną cierpliwości i wstawić ten pyszny deser na kilka godzin do lodówki (najlepiej zrobić to na noc, wtedy oczekiwanie nie będzie takie straszne).

Z nasionami chia możesz zrobić także budyń, owsiankę, a nawet sernik! Są dobrym sposobem na urozmaicenie domowych koktajli, zwłaszcza jeśli stanowią one jeden z posiłków. Jak widzisz, składnik ten najczęściej wykorzystywany jest do potraw na słodko, aczkolwiek można użyć go także do dań wytrawnych, np. placuszków warzywnych, naleśników.

Chia a domowe kosmetyki

Na koniec mamy dobrą wiadomość – nasiona chia wykorzystasz nie tylko w kuchni! Świetnie sprawdzają się w przypadku domowej, naturalnej pielęgnacji. Możesz zrobić z nich maseczkę. Wtedy należy zalać je wodą, poczekać, aż spęcznieją i wymieszać z miodem oraz olejami adekwatnymi do twojego rodzaju skóry.

W podobny sposób wykonasz peeling do twarzy. Ma to tę zaletę, że w przeciwieństwie do cukru lub kawy, nasiona delikatnie złuszczają skórę. W sieci znajdziesz też przepisy na maski do włosów z chia, które mają działanie nawilżające. Z doświadczenia wiemy jednak, że taką maskę może być potem trudniej zmyć, zwłaszcza jeśli masz długie włosy.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ